"Min son försvann på dagiset"

publicerat i En mammas vardag;
Satt precis och läste en tråd på föräldraliv där föräldrana hade kommit till dagiset för att hämta sin son och då upptäcker dom att deras 2-åriga son är försvunnen. Personalen själva hade inte märkt något. Efter ca 10 min hittade dom honom sittandes själv inne i en lokal i byggnaden.

Det här är under all kritik. Ett barn ska inte under några som helst omständighjeter kunna försvinna, varken hemma eller på dagis. Det ska inte kunna ske, rutinerna ska vara så pass bra och perosonalen så pass observanta att det inte ens ska finnas en liten möjlighet för ett barn att försvinna. 

Nu kom som tur var pojken tillrätta men att han hittades på dagiset är egentligen oväsentligt bara det faktum ATT han kunde försvinna UTAN att personalen märkte något är fruktansvärt. Han skulle lika gärna ha kunnat vandra ut från dagiset bland trafiken eller ännu värre någon skulle ha kunnat komma och ta honom utan att någon vuxen på dagiset överhuvudtaget märkt något.

Hade detta varit mitt barn och dagis hade jag varit vansinnig. Som tur är känner jag att vår dagispersonal har stenkoll på barnen och änu bättre är att dom riktigt små ( avd 1-3 år) har reflexvästar så det syns tydligt var dom är.

Men ändå, får rysningar bara jag tänker tanken hur det skulle ha känts om det var Jack som var försvunnen. Tänk dig själv att få höra på dagiset; " Vi hittar inte din son"....

Kommentera inlägget här :