Förälder, duktig eller ej?!!

publicerat i En mammas vardag;

Läste precis en kommentar hos en bloggerska där någon hade skrivit en kommentar och undrat varför hon kallar sin sambo duktig så fort han gör något med/till deras gemensamma son och jag känner bara att jag måste få ventilera mig lite.


Jag skulle aldrig säga att någon är duktig för att dom tar hand om sitt eget barn, det är en självklarhet att man ska ta sitt ansvar och göra så gott man kan. Visst, sen är vissa bättre och andra sämre på att uppfostra sina barn men jag vill gärna tro att alla gör sitt bästa utifrån deras egna förmåga. När det gäller barnuppfostran och att ta hand om sitt barn handlar det aldrig om att vara duktig, det handlar om att göra sin plikt.


Man är (oftast) två som sätter ett barn till livet, TVÅ! Då är man också två om att ta konsekvenserna av sitt handlande och ta sitt ansvar. Två att dela på precis allt som handlar om barnet. Sen självklart kan inte pappan rent fysiskt ta samma ansvar för matning som mamman kan i början men med allt som man kan dela lika på tycker jag att man ska göra det. Om den ena badar barnet kan den andra ge det mat osv.


Hos oss är jag mammaledig, något som jag trivs väldigt bra med och vi har valt att göra så för att det för tillfället passar oss bäst rent ekonomsikt. Och på grund av det så är det ju självklart jag som tar mest ansvar för Jack på dagarna men när vi är båda två hemma försöker vi så gott det går att dela på ansvaret för Jack. Medan en lagar mat myser den andra med Jack och ger honom gröt. Den som sen har lagat mat får lägga Jack och på så vis få sin tid med honom. Oavsett vem som gör vad så är inte den ena duktigare än den andra, vi tar ju bara hand om vårt gemensamma barn som vi gemensamt valt att skaffa.


Jag själv skulle tycka att det kändes konstigt om min sambo började säga att jag är duktig för att jag tar hand om mitt barn, det är en självklarhet. Lika självklart som det är att han tar hand om sitt barn. Jack är ju vårt barn, vårt ansvar. Ingen är duktigare än den andra!


Jag skulle kunna fortsätta med en massa exempel, bara som det att pappor tydligen är barnvakter när dom är med sina egna barn om mamman inte är hemma. Medan det heter att mamman är mamma om hon är ensam med barnen. Jag måste bara säga det; Man är INTE barnvakt åt sitt eget barn, man tar sitt ANSVAR!! Precis som allt annat man gör med sina barn, man tar sitt ansvar och ingen förälder är duktig bara för att dom gör sin plikt. Dom är bra föräldrar som tar hand om sitt barn! Nu börjar jag svamla känner jag så bäst att avsluta....


Man är två som skaffar barn då är man två att ta ansvar för det också!!



Vad tycker ni?

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Anonym:

Jag håller med dig. Fast ibland kan jag säga till Martin att han är duktig med Lovis bara för att säga att jag tycker han är en bra pappa, och likaså säger han till mig. Fast man kan ju ta det på olika sätt!

2:a kommentar, skriven , av ♥ ♥ ♥ bambi ♥ ♥ ♥:

Usch, ja... jag vill spy på alla som säger att någon är barnvakt åt sitt eget barn!

3:e kommentar, skriven , av Cassandra:

Klart att man kan tycka att sin sambo är duktig??!!

Man kan väl ge komplimanger om precis VAD som helst?



Bor man tillsammans är det t ex meningen att båda 2 ska diska, städa, tvätta... Om min sambo gör allt detta på en dag, tycker jag att han är duktig (fastän det är precis lika mycket hans jobb som mitt.)



Jag tycker helt klart man kan säga att ens sambo/pappan är duktig!

4:e kommentar, skriven , av anna:

håller med dej men tycker också att det är bra att ge varann beröm för saker man gör i vardagen.



självklart är man aldrig barnvakt åt sitt egna barn, det gör också mig frustrerad när folk säger så.

5:e kommentar, skriven , av Louise - [ Mamma till Eddie ]:

det var värst vilken grej det blev av att jag skrev att min sambo var duktig idag! det är väl inget fel att tycka det var duktigt av honom även att vi är två som gör allting för/med eddie?! duktig är någon som gör nåt bra - och både jag och john gör något bra varje dag!

6:e kommentar, skriven , av Helene:

Jag kanske inte ska säga vad jag tycker, eftersom vi vet att vi nästan aldrig tycker samma sak xD Jag, som en fruktansvärt dominant kvinna i alla slags förhållanden, anser att "ne men vad du e duktig" med en lite smått nedlåtande röst är det perfekta sättet att förödmjuka män lite lagom mycket.. :) haha

7:e kommentar, skriven , av hon som skrev kommentaren:

Spot on! Du fångade precis vad jag menade med min kommentar. Jag blir galen när folk omedvetet går in i sin förväntade "roll" och inte märker vad de håller på med. Att befästa ännu mer att mamman gör det hon ska, medan pappan är "duktig" när han, t ex, bara byter en bajsblöja är inte okej. Tack för ett mycket, mycket bra inlägg.

8:e kommentar, skriven , av Mamma:

Haha...Gumman! Där var du verkligen på hugget. Kan inte låta bli att skratta lite åt dig,men du har så rätt så rätt(som så ofta).Duktig är ett fuuuult ord. Du är bra på etc låter mycket bättre och inte så nedvärderande. Man ska inte duktiga sina barn heller för det ställer onödiga krav på dem. Fast det kan va svårt att låta bli ibland.. Däremot får man ofta och gärna berätta för dem att de är bra och gör saker bra.

Älskar dig min kloka tjej.

Kommentera inlägget här :